Millele pöörata tähelepanu enne ja pärast lennureisi?

Mulle on alati meeldinud tõsielul põhinevad raamatud, sest minu arvates on nendes ikka peidus mõni tarkuse- ja tõetera kellegi teise kogemusest. Juura ongi üks suur tõsieluline raamat, kus peatükk peatüki haaval jurist mängib üldjuhul kõrvalosa peaosalist toetades. Selles loos said aga peaosaline reisija näol ning jurist kõrvalosa täitjana kokku ühes isikus. Nimelt otsustasin eelmine aasta võtta ette ühe puhkusereisi, mis ju oma nimes juba viitab sellele, et mu soov oli puhata ja mängida :). Sain soovitut natuke vähem loodetust, kuid see eest ei jätnud elu kasutamata võimalust anda mulle uusi tarkuse- ja tõeterasid tööalase kogemuse näol. Aga nüüd asja kallale, mis siis juhtus ja mis ma õppisin?
Postituse pealkirjast on küllap selgelt aru saada, et just lennureisiga seotud juriidilised nüansid mulle uusi õppetunde tõid. Ootasin äralennu päeval suure õhinaga reisi algust, lõpetasin oma viimaseid tööasju, et puhkusest saaks ikka puhkus, mitte segu puhkusest ja tööst, olla. Ja siis see tuli, kiri reisikorraldajalt, et lennuki õhkutõus hilineb. Siinjuures on oluline fakt, et reis oli planeeritud nii, et ma maandun hilja õhtul (aga mitte öösel), saan sihtkohas lennureisi väsimuse kenasti ööga ära magada, ja hommikul alustada oma mõnusat puhkust imelise hommikusöögiga rannas ja sulpsata ujuma. Tegelikkuses jõudsin ma kohale sellel hommikul, kus ma pidin värskena kõike eeltoodut tegema, ja ma ei olnud kaugeltki värske ja valmis alustama oma puhkust. Ma olin surmväsinud ja järgmine ööpäev kulus selle peale, et inimese tunne endas taastada. Üllatus-üllatus, tagasilennu päeval sain ma teada, et ka tagasilennu õhkutõus hilineb ja märgatavalt. Seega läks ka see lootus, et maandun normaalsel ajal (öö hakul), vett vedama, maandusin varahommikul ja taaskord pidin järgmise ööpäeva kulutama inimese tunde taastamiseks endas. Pärast sellist puhkust tahtsin ma ainult puhata, irooniline, kurb ja naljakas ühekorraga kas pole. Olles siis lõpuks oma mõtlemisvõime taastanud, tärkas minus professionaalne kretinism ning aeg oli uurida, millist vastutust ja kes (reisikorraldaja või lennuettevõtja) kannab.
Ehk siis nüüd olen ma jõudnud oma jutuga, vabandan siiralt pika sissejuhatuse pärast, aga ju mu pidin ikka oma raske elu ära kurtma :), sinna, et saan hakata jagama tarkuseteri selle kohta, mida sellistes olukordades peab reisija tähele panema.
Esiteks on oluline enne reisi fikseerida nii lennu algusaeg kui lõppaeg, ehk siis paluge oma reisikorraldajal puhkusepaketti või lennupileteid ostes selgelt broneeringus välja tuua, mis kell lend algab ja lõpeb ja millise ajatsooni järgi. Vajadusel täpsustage seda kirjavahetusega, et pärast oleks kuskilt infot taasesitada. Minu kogemus oli selline, et pärast asju ajades nii reisikorraldaja kui lennuettevõtja rääkisid hea meelega õhkutõusmise planeeritud ja tegelikest aegadest, kuid maandumise aegadest (nii planeeritud kui tegelikud) ja ajatsoonidest rääkides enam nii lahked ei oldud. Need faktid tuleb täpsustada ja säilitada enne reisi.
Teiseks olen mõelnud, kuidas fikseerida tegelik õhkutõus ja maandumine lennu hilinemise korral, sest taaskord, pärast tagantjärgi on tõendite loomine palju keerulisem, kohati võib isegi öelda, et võimatu. Mulle tundub hea lahendus äralennul saata pilt endast oma pereliikmele kas siis lennuki trepil hetk enne lennukisse sisenemist või oma istekohale jõudes selliselt, et on näha, et inimesed saabuvad lennukisse. SMS saatmise kuupäev ja kellaaeg fikseerub ja pärast on lihtne näha, mis kell lennuk startis. Kohale jõudes teha samamoodi endast pilt oma kohal hetkel, kui on teatatud, et lennuki uks on avatud, ning saata see oma pereliikmele koos märkusega, et just avati lennuki uks väljumiseks. Siinkohal on oluline rõhk sellel, et see hetk, kui uksed avati reisijatele lennukist mahaminemiseks, sest siis alles loetakse lend kohale jõudnuks reisija jaoks.
Kolmandaks on oluline teada, et minu olukorras, kus lend on see, mis reisijale viperusi põhjustas kas hilinemise või lausa tühistumise näol, vastutab lennuettevõtja. Euroopa Liit on lennureisijate kaitseks kehtestanud vastava määruse (arvutivõrgus leitav siit) ning isegi pakettreisi puhul tuleb lennuga seotud jamade korral pöörduda lennuettevõtja poole. Pakettreisi korraldaja küll saab olla abiks ja vahendada, kuid nõude adressaadiks lennureisiga seotud hüvitise osas on lennuettevõtja.
Neljas õppetund puudutabki eelnimetatud hüvitise saamisi eeldusi. Lend võib hilineda nii õhkutõusmisel kui maandumisel ning see, milline vastutus lennuettevõtjal reisijal on, sõltub sellest, kas ja kui palju hilinetakse kas õhkutõusmisel või maandumisel. Lihtne kokkuvõte on see, et kui lend hilineb rohkem kui kolm tundi planeeritud saabumisajast (mitte õhkutõusu ajast), on reisijal õigus määruses toodud automaatsele ja autonoomsele hüvitisele. Kui lennu väljumisaeg hilineb rohkem kui kaks tundi, tekib lennuettevõtjal hoolitsuskohustus. Seal on nüansse ja detaile nagu alati, aga nendest kirjutades veniks see teema liiga pikaks ja kaoks selle postituse fookus.
Viienda sammuna on oluline, et luuakse kontakt lennuettevõtjaga, et selgitada välja lennuettevõtja seisukoht hüvitise maksmisel ning kas lennuettevõtjal esinevad hüvitise tasumist välistavad asjaolud. Nimelt lennu tühistamise või rohkem kui kolmetunnise hilinemise korral (siin siis on oluline maandumisaeg ja reisija võimalus lennukist väljuda) on lennuettevõtja määruse kohaselt vabastatud hüvitise maksmise kohustusest juhul, kui tühistamise põhjustasid erakorralised asjaolud, mida ei oleks suudetud vältida isegi siis, kui oleks võetud kõik vajalikud meetmed. Kui lennuettevõtja sellele tugineb, siis tuleb tema põhjendusi kaaluda ja vastavalt kohtupraktikale (mida on juba piisavalt) kas nõustuda või mitte.
Kui kõik eeltoodu on tehtud ja reisija on kindel, et tal on õigus hüvitisele ning lennuettevõtja keeldub seda kohtuväliselt maksmast, soovitan ma pöörduda oma õiguste kaitseks kas tarbijavaidluskomisjoni või kohtusse.
Minul on kohtutee läbi käidud, mis selgelt kahjuks viitab sellele, et kohtuväliselt lennuettevõtja ei olnud nõus hüvitist maksma, tuues just põhjenduseks erakorralised asjaolud. Ma siiski ei saanud lennuettevõtjaga nõustuda, et tema toodud asjaolud oleksid olnud vajalike meetmete rakendamisel ka vältimatud ning pöördusin kohtusse oma õiguste kaitseks. Kõik on nüüd edukalt selja taga ja see postitus ongi kokkuvõte õppetundidest, mida see õppetund ja tõsieluline peatükk mu kogemustepagasisse tõid.
Ja viimaseks olgu öeldud, et ma kindlasti lähen varsti jälle puhkama ning olen otsustanud olla paadunud optimist, ehk siis kogemuse võrra rikkamana loodan ma siiski, et nüüd sujub kõik plaanipäraselt. Aga kui siiski tulevad viperused, olen ma nüüd kordi paremini ette valmistunud ning loodan, et kõik mu lugejad ka!

Kati Vellak, LawIT Õigusbüroo jurist ja tegevjuht
kati@lawit.ee
Tel 56241551